28.01.2021

Fire spørgsmål til Jan Altersten, ny CEO i Arvato Financial Solutions

Den 1. januar blev Jan Altersten forfremmet til CEO i Arvato Financial Solutions. Tidligere var han President B2C Finance & Collection Nordics. I dette interview deler han sit syn på fremtiden, og hvad vi tager med og har lært af 2020.

Interviewet er oversat fra engelsk. Du finder det originale interview her.

Hvilke megatendenser påvirker branchen mest, og hvilke udfordringer er der?

Den teknologiske udvikling overtager verden, og de fleste selskaber i vores branche bevæger sig ind på andre områder og bliver en form for softwarefirma. Dette er den største megatendens. Ny teknologi ændrer hele tiden spillereglerne gennem udvikling af produkter og tjenester, hvor forbrugeren sættes i centrum. Etablerede aktører, og et stadig stigende antal håbefulde nytilkomne spillere, prøver at hoppe med på vognen, og nogen forsøger til og med at skabe helt nye økosystemer. Mange aktører befinder sig stadig i en tidlig fase, og den reelle værdiskabelse for slutkunden må tiden vise, men udviklingen går enormt hurtigt. Dette fører til en kamp om talenter, hvor mange virksomheder vil have de samme medarbejdere med de samme færdigheder. Det er derfor vigtigere end nogen sinde at tilbyde en mangfoldig, fleksibel og levende virksomhedskultur med klare mål og agile og selvstændige teams.

Hvad er det vigtigste, 2020 har lært os?

I 2020 lærte vi, at det at arbejde hjemmefra ikke handler om teknisk udstyr, adgang til software eller evnen til at arbejde på samme måde som på kontoret. Mest af alt så var det et mødested og ikke et arbejdssted, vi mistede. Vi lærte, hvor vigtigt samarbejde med kolleger, partnere og kunder er for vores velvære og vores kreativitet, og at dynamikken, som skabes i den sociale interaktion, kun kan erstattes til dels af digitale værktøjer. Samtidig har situationen vist os, hvor modstandsdygtig og fleksibel vores organisation er. Vi beviste, at vi sammen er i stand til at skabe værdi for kunderne og forbrugerne trods pandemien. Meget af det, vi lærte, vil blive den nye normal, som f.eks. vores ændrede holdning til, at hjemmearbejde er langt mere fleksibelt.

Hvilke planer har du for AFS i 2021? Hvad kan kunderne forvente?

Gennem vores eksperter skal vi skabe værdi under hele kunderejsen, fra faktura til betaling. Der kommer til at ske meget i 2021. I løbet af 2021 skal vi lancere helt nye produkter, men også funktioner og forbedringer af vores kundeportaler, som betyder, at forbrugeren nemt kan få overblikket over sin økonomiske situation. Vi vil fortsætte med at bringe datadrevet viden ind i forretningen, som hjælper vores kunder med at servicere sine kunder endnu bedre. Og vi vil fortsætte med at investere i både teknologi og kompetencer med henblik på at udvide vores aktiviteter på tværs af landegrænser, brancher og brugergrupper.

Hvad er de tre vigtigste grunde til, at kunder bør vælge AFS?

Vores løfte er at forenkle de komplekse udfordringer, som vores kunder står over for og at være en betroet partner, der ved hjælp af  erfaring og solid, skalerbar teknologi bidrager til at skabe vækst for vores kunder. Vi har flere tusinde medarbejdere, der med deres kompetencer og engagement sørger for, at disse løfter bliver til virkelighed. Som selskab støtter vi dem med betydelige investeringer med det formål at skabe et miljø, hvor vi, vores kunder, samarbejdspartnere og forbrugerne former fremtiden sammen. Hvorfor skulle de vælge nogen andre?