03.11.2021

Arvato kommer med to rapporter om mobilitet med ny og unik indsigt fra forbrugere og parkeringsfirmaer i Norden

Arvato Financial Solutions kommer med to unikke rapporter med indsigter fra nordiske forbrugere og operatører inden for parkeringsbranchen. Rapporterne er baseret på undersøgelser med mere end 3.200 respondenter i de nordiske lande.

Den første rapport, “Understanding Nordic Consumers and the Digital Shift in the Parking Industry”, giver et detaljeret billede af branchen, de digitale tjenester, der er behov for i dag, og hvad der bliver nødvendigt i den nærmeste fremtid. Det omfatter markedsoverblik, parkerings- og kørevaner, bilejerskab, digitalisering, forbrugernes parkerings og betalingspræferencer. Den anden rapport “A deep dive into the Nordic parking industry”, omhandler parkeringsaktørernes fremtidige syn på vigtigheden af brugervenlige betalingsmuligheder og værdiskabende løsninger.

"Arvato Financial Solutions er kommet med disse indsigter for at bidrage til at fremme væksten i parkeringsbranchen i hele Norden og for at udbrede vores ekspertise. Det er vigtig læsning for alle parkeringsaktører, specielt dem, som har base i de nordiske lande," siger Peter Wilmenius, Nordic Marketing Director, Arvato Financial Solutions.

Tilgængelighed, pris og sikkerhed er vigtigst for forbrugerne

Rapporten viser, at ændrede forventninger og nye teknologier er ved at blive til virkelighed, hvilket resulterer i en digital transformation, når det drejer sig om parkering.

• Tilgængelighed, pris og sikkerhed er de vigtigste parametre, når forbrugerne beslutter, hvor de vil parkere.
  • Hele 82 % af de adspurgte i rapporten oplever, at det kan være stressende, når de parkerer. Årsager til det er først og fremmest uklare betalingsinstruktioner og små parkeringspladser.
  • Kreditkort, digitale wallets og fakturering er de tre mest efterspurgte betalingsmetoder, og de fleste foretrækker at betale via parkeringsautomat eller en app.
  • Mere end 50 % af de adspurgte ønsker at teste ny teknologi og apps. Over 80 % vil have at købet går hurtigt med bare et klik eller swipe med betalingskortet.

Efter at have gennemgået feedback fra de adspurgte forbrugere i rapporten, er det tydeligt at se, at en stor del af de nordiske forbrugere er interesseret i og ønsker at teste nye, digitale parkeringstjenester.

Peter Wilmenius udtaler:

"Den digitale omstilling bliver mere og mere udtalt i parkeringsbranchen for hver dag, og vi oplever et skift i retning mod avanceret teknologi for at kunne tilbyde omkostningseffektive og brugervenlige parkerings- og betalingsmuligheder. Men vi har kun set begyndelsen på denne rejse, og med vores indsigter sigter vi mod at hjælpe virksomheder med at udvikle bedre løsninger og tjenester inden for parkeringsbranchen."

Sådan reagerer nordiske parkeringsaktører på et marked i udvikling

Kundeundersøgelsen blandt parkeringsaktører omhandler både de muligheder og udfordringer, som parkeringsbranchen står over for i dag. Den dækker fire hovedområder:

• Brugervenlige betalingsløsninger i dag og i fremtiden
  • Den stigende betydning af værdiskabende løsninger for at forblive konkurrencedygtig
  • Fordelene ved at fakturere via nummerpladegenkendelse (ANPR)
  • Hvordan covid-19 har påvirket parkeringsbranchen

Undersøgelsen løfter sløret for flere interessante fakta, herunder:

• Opladning af elbiler, delebiler og mikromobilitet anses for at være de vigtigste værdiskabende løsninger i de næste fem år.
  • Nummerpladegenkendelse (ANPR) betragtes af branchen som en af de vigtigste parkeringsteknologier, og at fakturaer fortsat er en vigtig betalingsmetode.

Har du spørgsmål? Velkommen til at kontakte mig.

Claus Vesterager
Head of Sales, Arvato Financial Solutions Denmark